Hvor mye sukker er det i frokostblandingen din?

 

Lever du i den tro at frokostblandingen du spiser er en sunn start på dagen – mens du egentlig får i seg altfor mye sukker og for lite fullkorn og fiber?

De fleste av frokostblandingene i butikken inneholder nemlig for mye sukker og har lav andel fullkorn og fiber, selv om de markedsføres som sunne. Noen er til og med tilsatt aroma, og det er brukt farge for at frokostblandingen skal se sunnere ut enn den egentlig er.

Enda verre blir det om vi ser på frokostblandinger til barn. De aller, aller fleste har et veldig høyt sukkernivå og er en ernæringsmessig dårlig måte å starte dagen på.

Å oppdage at favorittfrokostblandingen ikke er sunnere enn en sjokolademuffin, kan være like trist som å avsløre at julenissen ikke fins. Men likevel – når du vet, kan du selv velge hva du vil putte i deg, ut ifra hva du syns er viktig for kroppen din.

sukkerfiber

Hva skriver andre om frokostblandinger:

– Dinside.no: Dropp denne frokostblandingen!

– Norsk ukeblad om sunne frokostvaner

– Om Cruesli

– Klikk.no: Frokostguide for barn

– Dinkost om hvordan du holder vekten med frokost

– Slik lager du din egen frokostblanding

– Müsli en god start på dagen

– Din Side – de skjulte sukkerbombene

– VG om fast-food

– Klikk.no: Barn og frokostblandinger

Reklamer

3 kommentarer om “Hvor mye sukker er det i frokostblandingen din?

  1. Hei !

    Havre er godt ! Jeg spiser havre nesten hver morgen, puffet el. som grøt. Er 54 år, og formen er bra! Men må vel helst redusere på sukkeret jeg hiver på toppen. Er vel bedre da å ta en banan..
    – Husker for mange år siden,at Nordbø på Vanse mølle sa at havre inneholdt en sunn fett-type, siden har jeg også lest det div. steder.
    Nå skal jeg innom Rema 1000 i Farsund, håper jeg finner Tau Mølle`s Puffet havre og Fullkornfrokostbl. der. Takk for tipset!

    Vennlig hilsen Rune

  2. Hei Gunnar

    Havregryn er noe av det sunneste du kan spise til frokost sammen med puffet havre – så fremt du ikke dynger på med for mye sukker. Banan høres bra ut – rosiner er ikke fullt så bra. Rosiner inneholder veldig mye fruktsukker.
    Her er sukkerinnholdet:
    – Puffet havre og puffet hvete er 100% fullkorn og er ikke tilsatt sukker i det hele tatt
    – Puffet ris er heller ikke tilsatt sukker. Inneholder lite kostfiber.
    – 7 Fullkorn er også 100% fullkorn. Den er tilsatt ekte honning og inneholder 7,8% sukkerarter

    Hilsen Aslak

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s